søndag 5. februar 2012

Flere fyr til arkivet

Foto: Rune Nylund Larsen

Fyrfotografering har blitt noe av et spesialfelt for meg og jeg har til nå fotografert godt over 100 norske fyrstasjoner. Nå jobber jeg med å klargjøre fyrbildene for arkivet og det er en jobb som passer fint for litt kalde og grå vinterdager. På bildet over ser vi Andenes fyr på Andøya i Nordland. Til boken "Fyrene - Kystens Katedraler" som jeg gjorde sammen med Knut Baar Kristoffersen for noen år tilbake, reiste jeg rundt i en kassebil som jeg også bodde i en 4-5 uker av gangen. Jeg kom seint til Andøya og det striregna, så jeg parkerte bilen ved fyret og la meg til for natta. I to-tiden på natta våkna jeg av at sola skinte inn i bilen, så jeg stod like godt opp å fotograferte det våte støpejernstårnet som skinte i midnattsola.
Jeg har hatt mange fine stunder med fyrfotografering og møtt mange hyggelige mennesker på min vei. Til våren skal de siste norske fyr fotograferes for å gjøre samlingen komplett, det gleder jeg meg til!

Ingen kommentarer: