onsdag 15. februar 2012

Festivalkunstner på Risør Trebåtfestival

Aloft. Foto: Rune Nylund Larsen

 Risør Trebåtfestival er et av årets store høydepunkter for meg som maritim fotograf. Festivalen var  også den som trakk meg til Risør for tretten år siden. Vi var en gjeng fra Tønsberg som årlig reiste på festivalen og under festivalen i 1998 bestemte jeg meg for å flytte til Risør. Jeg kom i prat med Hans Skar i galleri Branntårnet og fikk tilbud om stort og lyst atelier i Kunstparken, på torvet hadde Risør kommune stand og jeg ble introdusert for næringssjef Reidar Grøsle som fristet med etablererstipend for unge kunstnere. Dette var en søndag, og jeg var mektig imponert over hva denne kommunen klarte å få til i løpet av et par timer. Jeg bestemte meg der og da for at her ville jeg bo og noen uker seinere flyttet jeg sørover uten å kjenne noen i en ti-mils omkrets. Derfor er det ekstra gøy å bli invitert til å stille ut på akkurat Trebåtfestivalen. En stor takk til festivalsjef Odd Sverre Aasbø, men også til Hans Skar og Reidar Grøsle som med sin entusiasme fikk meg til å velge Risør.

Årets festivaltema er seil og det vil også prege min utstilling. Jeg har fotografert seilbåter i alle størrelser, men har kanskje en ekstra forkjærlighet for de helt store seilskipene. I flere år har jeg fotografert og seilt med våre stolte skværriggere; Statsraad Lehmkuhl, Sørlandet og Christian Radich. Jeg har også besøkt en rekke skutefestivaler i inn og utland, dette danner rammen for utstillingen, men det vil også være plass til noen maritime bilder uten seil. Jeg har fått god plass av festivalen og vil bygge et lite galleri i teltet og da er det godt med en svigefar som er snekker. Dette er en utstilling jeg gleder meg svært til og jeg vil selv være tilstede i galleriet under festivalen og jeg håper å møte mange av dere der :-)

Hyggelig er det også med omtale i Agderposten, Aust Agder Blad, Seilas, Båtavisa, Båtliv og på festivalens facebookside .

Ingen kommentarer: