torsdag 17. november 2011

Makkaur Fyrstasjon

Alle Foto: Rune Nylund Larsen
 
Så er den mørke tida her og det er tid for å arkivere de mange bildene som ble tatt i sommer. Jeg jobber med å bygge opp et online arkiv over mine maritime bilder og forhåpentligvis har jeg klart å laste opp nok bilder i løpet av vinteren så arkivet kan lanseres i løpet av våren. Jeg jobber nå med å klargjøre bilder fra en to ukers tur i Troms og Finnmark jeg hadde i mai. Da ble det mye fotografering av fyrstasjoner og her er noen eksempler fra Makkaur fyr ved innseilingen til Båtsfjord. Fyret har en særegen arkitektur og ligger med åpen landing mot Nordishavet. Kysten her har krevd mange liv og fyrbetjeningen var med å redde mange skipsbrudne så lenge de var stasjonert her, men 2. september 2005 var det slutt og de siste fyrvokterne mønstret av for godt ved Makkaur (Alle kilder har denne datoen, men på kalenderen som ennå henger igjen på fyret er søndag 25. september merket med " En æra er over"). De vanskelige landingsforholdene har sørget for at det ikke har kommet noen ny alternativ drift på stasjonen. Makkaur fyr stod ferdig i 1928 og er fredet etter lov om kulturminner. Noen vil kanskje huske fyret fra Dag Lindebjergs utmerkede tv-serie " Lysglimt i mørke" der han besøkte ishavsfyrene i Finnmark. Tv-serien ligger fortsatt ute på NRK sine nettsider om noen ønsker seg en reprise. Lysglimt i mørke

Ingen kommentarer: