tirsdag 22. november 2011

D/S Hestmanden 100 år

 Foto: Rune Nylund Larsen

I dag var jeg i dåp sammen med kongen, 242 krigsseilere og en masse prominente gjester. Det var den gamle lastedamperen D/S Hestmanden  som skulle døpes på ny på sin hundreårsdag i Kristiansand. Skipet har overlevd to verdenskriger og kanskje like bemerkelsesverdig, nesten 50 år i opplag og restaurering. Over 80 millioner har Riksantikvaren investert i restaureringen som har foregått ved Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter, men så er hun også vårt største og kanskje viktigste flytende kulturminne. Nå ligger Hestmanden utenfor kulturhuset Kilden som minnesmerke over krigsseilernes innsats. Så langt er skipet tomt, men snart skal det lastes med tankegods i form av en nasjonal formidlingsarena for krigsseilernes historie. Dessverre ligger propellen på dekk og maskinen er ikke ferdig restaurert, men stiftelsen som eier skipet har ikke gitt opp tanken om å få henne seilende igjen slik at hun kan formidle sitt budskap langs hele vår langstrakte kyst.

Maleri av E. Guldbrantsen
 
Sjøfolk kan være ganske så overtroiske og det er enkelte ord man bare ikke sier på en skute da det vil bringe ulykke. Et av disse ordene er ”hest” og om man absolutt må omtale dette dyret blir det gjerne omskrevet til dyret som vrinsker eller lignende. Derfor er det ganske rart at man valgte å døpe lastedamperen for akkurat Hestmanden i 1911. Nå har tydeligvis ikke navnet hemmet Hestmanden for bortsett fra nærkontakt med et tysk fly under verdenskrig (flyet var så nærme at vingen tok borti masta på skipet) har hun klart seg skadefri gjennom to verdenskriger og er i dag det eneste bevarte skipet fra Nortrashipflåten. (Maleri av Guldbrandsen, ca 1935)

Foto: Rune Nylund Larsen
 
For de fleste av våre krigsseilere kom denne dagen for sent, men for de rundt 1300 som fortsatt lever var dette en viktig og verdig markering. 242 krigsseilere møtte fram til denne symbolske dåpen som markerer en ny tid av anerkjennelse og forståelse av deres innsats. 

Foto:Rune Nylund Larsen
 
Krigsseilerne har alltid hatt et godt forhold til kongehuset og H.M. Kong Harald overvar også dagens dåp. 

Foto: Rune Nylund Larsen
 
Skipsopphugger Einar Høvding skal ha sin del av æren for at Hestmanden i dag er museumsskip og ikke spiker. Høvding hadde ikke hjerte til  å hugge skipet og valgte i stedet å overlate skipet til Norsk Veteranskipsklubb for en symbolsk sum. Derfor var det ekstra hyggelig at hans niese, Kathrine Høvding, fikk æren av å være Gudmor ved dåpen.

Foto: Rune Nylund Larsen
 
Jo van der Eynden, som i en mannsalder har jobbet for kystkulturen i Vest-Agder, fikk det ærefulle oppdraget å vise Kongen og hans følge rundt på Hestmanden.

Foto:Rune Nylund Larsen
 
Kongen tok seg god tid om bord i Hestmanden og var imponert over det arbeidet som har blitt utført ved Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter.

Foto: Rune Nylund Larsen
 
Elevene ved Fiskå skole i Kristiansand hadde laget utstilling om bord på Hestmanden og Kongen fikk tegning  i gave.

Foto: Rune Nylund Larsen
 
Elevarbeid fra 9.klasse ved Fiskå skole.

Foto: Rune Nylund Larsen
 
Hestmanden skal nå bytte stykkgodt med tankegods og det er stiftelsen Arkivet som har fått i oppdrag å lede arbeidet med utstillinger.

Foto:Rune Nylund Larsen
 
Den orginale maskinen fra Laxevaag i Bergen står i , men er ikke ferdig restaurert.

Foto:Rune Nylund Larsen
 
Proppellen ligger så lang på dekk i påvente av midler så Hestmanden igjen kan gå for egen maskin.

Foto:Rune Nylund Larsen
 
Fra brua.

Foto: Rune Nylund Larsen
 
To av lugarene og rederlugaren er ferdig restaurert.


Foto: Rune Nylund Larsen
 
Styreleder for stiftelsen Hestmanden, Rolf Hugo Williamsen sammen med kongen på vei inn i Kilden for å hilse på krigsveteranene. 

Foto: Rune Nylund Larsen
 
Kongen håndhilste på alle fremmøtte krigsseilere.

Foto:Rune Nylund Larsen
 
Hestmanden til kai i Kristiansand, 2011.


Fotograf ukjent
 
Hestmanden i tjeneste for Vestrålen Damskipsselskap et sted langs Norges kyst.



Ingen kommentarer: