fredag 23. desember 2011

God jul og et "brysomt" nytt år!

Foto:Rune Nylund Larsen

For noen år siden var jeg så heldig å få jobbe et år i Dhaka, Bangladesh. Et fantastisk år som har satt varige spor og hjelper meg å sette ting i perspektiv. Og om jeg i hverdagen fort kan glemme hvor godt vi har det her i vårt lille land, dukker det opp øyeblikk der en må sette seg ned å lure på hva en driver med. Julen er en slik tid. Jeg hørte på nyhetene at finansfolket ber om at vi kjøper en ekstra julepresang for å holde økonomien i gang, at vi som forbrukere har et ansvar for fortsatt økt lønnsvekst og kjøpekraft. Vi bor i et av verdens rikeste land og tror lykkeoppskriften er økt lønnsvekst og økt kjøpekraft! Blir jeg lykkeligere av å forbruke mer? Er det ikke sånn at vi nå lever en klassisk julemiddag, det er godt ganske lenge helt du overspiser og bare vil ligge i fred på sofaen, doven og synes litt synd på deg selv?

I sommer ble vi rammet av en ufattelig tragedie som berørte oss alle og i sorgen oppstod et felleskap og en solidaritet det er lenge siden vi har følt i Norge. Hat ble møtt med kjærlighet og vi omfavnet hverandre uavhengig av nasjonalitet og religion - og i all sorgen var det ufattelig godt å bry seg. Mitt håp for året som kommer er at vi tar denne følelsen med oss og bry oss mer i stort og smått. Bryr oss om hverandre lokalt og globalt. Det er tid for å finne nye målestokker for vekst enn lønn og kjøpekraft, vi trenger nye verdier å kjempe for. Så min oppfordring blir, dropp den ekstra julegaven, den gjør neppe deg eller andre lykkeligere, vis heller at du bryr deg på andre måter.  God jul!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei Rune :-)

Flott skrevet , veldig enig ...
God Jul til deg og dine , håper dere får noen fine og avslappende dager og vil kose dere masse , uten å få ligge i fred på sofaen da :-)))
Hilsen fra Barkåker